Τι μπορεί να μην γνωρίζεις για τις Καρυάτιδες;;

0
214

Όσα χρειάζεται να ξέρεις

Η πρόσταση των Κορών είναι μια από τις διασημότερες εικόνες της Ελλάδας και όσο να την φωτογραφίσεις πάντα θα βρίσκεις μια γωνία, μια καινούργια γωνία. Φυσικά μας πικραίνει όλους λίγο η αλήθεια ότι οι Καρυάτιδες αυτές είναι αντίγραφα αλλά η άπειρη ομορφιά τους. Τι μπορεί όμως να μην γνωρίζεις για τις Καρυάτιδες;

-Το Ερέχθειο είναι το μοναδικό μνημείο που δεν είχε πληγεί από τις καταστροφές του βράχου ειδικά τον 17ο αιώνα. Ωστόσο η δική του μαύρη χρονιά ήταν το 1827 οπότε και υπέστη τρομακτικές ζημιές στην πολιορκία του Κιουταχή. Η χειρότερη ζημιά ήταν μια τουρκική οβίδα που έπληξε σοβαρά τον νότιο τοίχο, διέλυσε μια Καρυάτιδα και έριξε μια άλλη στο έδαφος.

-Το Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζει συχνά ότι η Καρυάτιδα που έφερε ο Έλγιν διατηρείται σε καλύτερη κατάσταση γιατί σώθηκε από τα δεινά του βράχου. Στην πραγματικότητα ο Έλγιν την πήρε γιατί ήταν η καλύτερα διατηρημένη. Υπάρχει μια ερμηνεία ότι αυτή η Καρυάτιδα ίσως ήταν η πρώτη και οδηγός για την κατασκευή των υπολοίπων. Ο Έλγιν σκόπευε αρχικά να τις πάρει όλες, αλλά άλλαξε γνώμη τελευταία στιγμή.

-Ο Μπαλάνος, όταν αναστήλωσε το Ερέχθειο, τοποθέτησε υποστυλώματα για να ελαφρύνει το “έργο” των Κορών. Αργότερα, την περίοδο που αντικαταστάθηκαν οι Καρυάτιδες από τσιμεντένια αντίγραφα, το υποστύλωμα μπήκε εντός των αντιγράφων, γεγονός που βελτίωσε πολύ την εικόνα του Ερεχθείου.

-Οι Καρυάτιδες απομακρύνθηκαν το 1979, σε ένα πρωτοφανές έργο που απαιτούσε την πλήρη διάλυση της πρόστασης των Κορών. Τα αυθεντικά γλυπτά, 4 τον αριθμό, κοσμούσαν την τελευταία σκοτεινή μικρή αίθουσα του παλιού μουσείου Ακροπόλεως, μέσα σε έναν θάλαμο με άζωτο, αναγκαίο κακό λόγο της ζημιάς που είχαν υποστεί από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Με τον τρόπο που είχαν εκτεθεί ήταν αδύνατο να δει κάποιος την εκπληκτική κόμμωση των γλυπτών που για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε στην επανέκθεση τους στο Νέο Μουσείο. Το Νέο Μουσείο με την σταθερή του θερμοκρασία προσέφερε την δυνατότητα να εκτεθούν τα γλυπτά στον χώρο χωρίς την υποστήριξη του αζώτου, ενώ ο εκπληκτικός καθαρισμός με λέιζερ αποκατέστησε την επιφάνεια τους.

-Στην “πρόσταση των Κορών” κανείς παρατηρεί, μια κόρη πολύ διαφορετική από τις υπόλοιπες. Αυτή η κόρη ήταν μια υποθετική και ατυχής αποκατάσταση της κατεστραμμένης από τουρκική οβίδα Κόρης από Ιταλό γλύπτη και θυμίζει νεοκλασική Καρυάτιδα. Η κατεστραμμένη κόρη για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στο κοινό στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως.

-Δεν ήταν οι πρώτες Καρυάτιδες. Ίσως το αρχέτυπο είναι οι Καρυάτιδες του θησαυρού των Σιφνίων που αποτέλεσαν και την βάση μιας εξελικτικής πορείας που πρόσφατα μάλιστα εμπλουτίστηκε από την ανακάλυψη των Καρυάτιδων του τάφου Καστά. Σήμερα ο τύπος της Καρυάτιδας είναι ίσως μια από τις πιο διαδεδομένες εξαγωγές της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Στην Αθήνα αγαπήθηκε πολύ και καθιερώθηκε ο τύπος της νεοκλασικής Καρυάτιδας που άντλησε στοιχεία και από ένθετες μορφές χάλκινων γλυπτών, με διπλωμένα χέρια και χαρακτηριστική κόμμωση.

-Ο τύπος της Καρυάτιδας συναντάται και σε άλλες κουλτούρες, πιο τρανταχτό παράδειγμα στην κουλτούρα του πολιτισμού του Μπενίν

– Οι Αρχαίοι δεν χρησιμοποιούσαν τον όρο Καρυάτιδες, αυτός ο όρος είναι έμπνευση του Βιτρούβιου, που τις συνδέει με τις κόρες των Καρυών της Λακωνίας, κόρες και ιέρειες της Αρτέμιδος που η πόλη τους εμήδισε και πλήρωσε ακριβά το τίμημα. Σήμερα στις Καρυές υπάρχει αντίγραφο της πρόστασης των Κορών.

-Οδηγός για την αναπαράσταση των Καρυάτιδων ήταν οι Καρυάτιδες της βίλας του Αδριανού στο Τίβολι που θεωρούνται αντίγραφα εκείνων του Ερεχθείου.

-Η παρουσία τους πιθανώς συνδέεται με τον τάφο του μυθικού Βασιλέως του Κέκροπος, που σύμφωνα με την παράδοση τάφηκε στα δυτικά.

Κείμενο:Kostis talos

ΠΗΓΗ:Αθηνολόγιο

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here